Page 6 - Buletin Disember 2008_2
P. 6

Bapa Pendidikan Malaysia
       A                                                                       Oleh: Raja Ahmad Shalaby Raja Hassan


              minuddin  Baki  dilahirkan  pada  6  Januari  1926,  di  sebuah
                                                                               Email : shalaby@upsi.edu.my
              kampung di Chemor, Perak. Beliau mendapat pendidikan awal
       di  Sekolah  Melayu  Chemor  pada  tahun  1932-1936.  Selepas  lulus
       peperiksaan  darjah  lima  pada  tahun  1936,  beliau  meneruskan   Raffles  College  kemudiannya  bertukar  menjadi  Universiti  Malaya,  kini
       pengajiaanya  di  Sekolah  Anderson  yang  merupakan  sekolah  Inggeris   merupakan  sebahagian  Universiti  Nasional  Singapura.  Beliau  telah
       yang  terbaik  di  negeri  Perak  ketika  itu.  Beliau  tamat  persekolahan   memilih bidang perguruan semasa menuntut di Universiti Malaya. Beliau
       menengahnya pada tahun 1941. Pada tahun 1945 hingga 1946, beliau   amat berminat kepada perguruan dan untuk menimba pengalaman, beliau
       menduduki  pendidikan menengah  atas  dan  lulus  cemerlang  dalam  Sijil   mendaftar sebagai guru sambilan di Sekolah Malam Anglo-Melayu. Beliau
       Persekolahan  (School  Certificate)  di  Victoria  Institution,  Kuala  Lumpur.   mengajar di sekolah itu dari tahun 1949 hingga 1951. Pada tahun 1950,
       Semasa  masih  menuntut  sekitar  tahun  1945,  Aminuddin  mula   beliau  bergiat  aktif  semula  dalam  GPMS  dan  dilantik  sebagai  Yang
       menunjukkan  minat  dalam  persatuan-persatuan  pelajar.  Beliau  yang   Dipertua persatuan itu. Dalam tahun yang sama, beliau lulus peperiksaan
       menjadi  ketua  pelajar  telah  menubuhkan  Persatuan  Penuntut-Penuntut   Sarjana Sastera dan pada tahun berikutnya, memperoleh Ijazah Sarjana
       Melayu  Victoria Institution  pada  tanggal  20  November  1945. Walaupun   Sastera Dengan Kepujian.
       persatuan  itu  hanya  mempunyai  11  orang  ahli,  namun  kegiatan
       persatuan itu amat aktif dan dapat menarik perhatian ramai penuntut di
       sekitar  Kuala  Lumpur.  Persatuan  ini  kemudian                  Selepas  menamatkan  pelajarannya  pada  tahun  1951,
       bertukar   nama   kepada   Kesatuan   Persuratan                   Aminuddin  kembali  ke  Perak  dan  menjadi  guru  di
       Penuntut-penuntut  Melayu  Kuala  Lumpur  pada  11                 Sekolah  Inggeris  Sultan  Yusuf  di  Batu  Gajah  untuk
       Februari 1946.                                                     sementara  waktu.  Kemudiannya,  beliau  mengajar  di
                                                                          Sekolah  Anderson,  Ipoh  hingga  bulan  Julai  1952.
                                                                          Selepas  itu,  beliau  melanjutkan  pelajaran  di  peringkat
       Kegiatan  murni  persatuan  tersebut  amat  disenangi              Ijazah  Sarjana  di  London  Institute  of  Education,
       oleh  pelajar-pelajar  sekitar  negeri  Selangor.  Ini             Universiti  London  dengan  Biasiswa  Ratu.  Beliau
       menimbulkan   kesedaran   semua   pihak   dan                      meninggalkan Pulau Pinang dengan menaiki kapal laut
       tertubuhlah  Kesatuan  Persuratan  Pelajar-pelajar                 pada  12  Julai  1952.  Aminuddin  memperoleh  Ijazah
       Melayu  Selangor  yang  merupakan  perintis  kepada                Sarjana  Kaedah-Kaedah  Dalam  Bidang  Pendidikan
       sejarah pergerakan pelajar di negara pada masa itu,                pada bulan Julai 1953.
       serta memainkan peranan penting dalam menyatukan
       semua persatuan pelajar di Tanah Melayu. Aminuddin
       dilantik  sebagai  setiausaha  dan  kemudiannya,                   Selepas pulang ke tanah air, beliau ditawarkan jawatan
       menubuhkan  pula  Persatuan  Pelajar-pelajar  Melayu               pensyarah  di  Sultan  Idris  Training  College  (SITC)  di
       Insaf  (PERMI)  di  Perak  pada  bulan  April  1946.               Tanjong  Malim.  Aminuddin  bertanggungjawab  meniup
       Penubuhan  persatuan-persatuan  pelajar  rata-rata                 kesedaran  penghayatan  Islam ke  dalam  hati  penuntut-
       berlandaskan  keinsafan  untuk  bersatu  demi  meningkatkan  taraf   penuntut  SITC.  Beliau  telah  memperkenalkan  mata
       pelajaran  dalam  kalangan  anak-anak  Melayu.  Pemikiran  pemimpin   pelajaran Sejarah Islam kepada penuntut-penuntut SITC yang membuka
       persatuan pelajar ini dipengaruhi oleh aliran pemikiran ahli politik pada   pemikiran mereka tentang soal keutuhan dan falsafah Islam ketika beliau
       masa itu yang memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.    menjadi  tenaga  pendidik  di  situ.  Tempoh  masa  perkhidmatannya  yang
                                                             singkat  (1952-1955)  telah  beliau  gunakan  sepenuhnya  untuk  mendidik
                                                             dan memupuk semangat  Melayu  dalam kalangan  penuntut-penuntutnya.
       Aminuddin Baki turut merasakan kekurangan pelajar Melayu melanjutkan   Rumahnya juga dijadikan markas untuk menyemai semangat perjuangan
       pelajaran  mereka  di  pusat-pusat  pengajian  tinggi.  Jumlah  bilangan   bangsa kepada pemimpin pelajar ketika itu selain daripada bilik darjah dan
       mereka  yang  kecil  itu  telah  menimbulkan  kesedaran  untuk  bersatu   pentas. Usahanya tidak sia-sia kerana beberapa orang bekas pelajar pada
       melalui persatuan pelajar. Pada ketika itu parti UMNO telah ditubuhkan   waktu  itu  telah  muncul  menempa  nama  dalam  sejarah  bangsa  dan
       bagi  menentang  penubuhan                                         negara.    Antara  kata-kata  bersemangat  yang  dapat
       Malayan    Union    dan                                            membakar  jiwa  yang  sering  diulanginya  ketika
       menggalakkan   pemimpin-                                           bersyarah  ialah  bidalan  Melayu  yang  berbunyi  „jangan
       pemimpin  persatuan  pelajar                                       biarkan  ayam  di  kepuk  mati  kelaparan,  itik  di  air  mati
       untuk   berusaha   ke   arah                                       kehausan‟.  Beliau  juga  selalu  berpesan  agar  bangsa
       pencapaian  matlamat  mereka.                                      Melayu  tidak  menjadi  seperti  „emak  Si  Randang,
       Oleh   itu,   Aminuddin   dan                                      dagang lalu ditanakkan, tiada kayu rumah diruntuhkan‟.
       pemimpin-pemimpin   pelajar
       lain   mengambil   keputusan
       untuk  menubuhkan  sebuah                                          Pada bulan September 1955, Aminuddin terlibat dalam
       persatuan  yang  lebih  kuat.                                      menyediakan  Laporan  Razak,  dan  pada  tahun  1960,
       Tujuh   persatuan   telah                                          beliau  dipilih  sebagai  ahli  jawatankuasa  penasihat
       bersidang  selama  dua  hari  di                                   dalam  menyiapkan  Laporan  Rahman  Talib.  Ketika
       Jalan Tambun, Ipoh.                                                berusia  36  tahun,  Aminuddin  dilantik  menjadi  Ketua
                                                                          Pegawai  Pendidikan  Selangor,  dan  pada  tahun  yang
       Hasil  daripada  persidangan  itu                                  sama  menjadi  Ketua  Penasihat  Pendidikan  Malaysia
       terbentuklah   Gabungan                                            (kini  dikenali  sebagai  Ketua  Pengarah  Pendidikan).
       Pelajar-pelajar   Melayu                                           Pada  masa  yang  sama,  beliau  aktif  dalam  persatuan
       Semenanjung (GPMS) pada 15                                         dan  pertubuhan  lain  seperti  Senat  Universiti  Malaya,
       Ogos  1948.    Dato‟  Onn  Jaafar                                  Persatuan  Al-Rahman,  Persatuan  Sejarah  Tanah
       dan  Tun  Suffian  Hashim telah menjadi  penaung  GPMS  yang  pertama.   Melayu dan Dewan Bahasa dan Pustaka.
       Walaupun  Aminuddin  tidak  mengetuai  GPMS,  beliau  tetap  terus
       mengeluarkan  amanat-amanat  yang  meniupkan  semangat  orang-orang
       Melayu supaya memberikan perhatian terhadap isu pendidikan.  Dalam
       kesibukan  memperjuangkan  aktiviti  persatuan,  Aminuddin  tetap  tidak
       mengabaikan  pelajarannya  dan  diterima  sebagai  penuntut  di  Raffles
       College pada 8 Oktober 1949.



                                                                                                                 6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11